De Russische kerk in Antwerpen

Naam: Parochie van Christus’ Geboorte

Jurisdictie: Russisch-Orthodoxe Kerk (Patriarchaat van Moskou)

Bisdom: Brussel/België

Hoofd van het bisdom: aartsbisschop Simon van Brussel en België

Liturgische taal: Kerkslavisch

Erediensten:
zaterdag: 18:00 - vigilie, biecht
zondag: 9:30 - biecht, 10:00 – Goddelijke Liturgie
Overzicht van alle diensten hier

De kerk is open tijdens diensten.

Kalender: Juliaanse (oude stijl)

Relikwieën: vererenswaardige icoon met een stukje van de relieken van de heilige monnik Serafim van Sarov; stukjes van de relieken van de heilige staretsen van het Optinaklooster, van    de heilige bisschop Loeka (Vojno-Jasenetski), van de heilige bisschop Ignatius (Brjantsjaninov), van de heilige Mozes de Hongaar en Savva de Godgevallige van het Holenklooster te Kiev, van de heilige getrouweling Feodor (Oesjakov), van de heilige Feodor van het Sanaksarklooster en van de heilige nieuwe martelaren: metropoliet Agafangel, aartspriester Konstantin Bogorodski en de heilige belijder Alexander van het Sanaksarklooster; in 2005 verworven icoon van de Moeder Gods; vererenswaardige icoon van de heilige bisschop Nikolaj de Wonderdoener.

Geschiedenis van de parochie: De eerste Russisch-Orthodoxe parochie in Antwerpen werd gesticht in 1926. Vóór de Tweede Wereldoorlog waren er in de stad twee parochies actief: de parochie van de Heilige Georgios de Trofeedrager (eerst vallend onder het Patriarchaat van Moskou, daarna onder dat van Constantinopel) en die van de Heilige Serafim van Sarov (Russisch-Orthodoxe Kerk in het Buitenland). De parochie van de Heilige Georgios werd officieel opgeheven in 1945. In het begin van de jaren '60 was er vrijwel een einde gekomen aan het parochieleven in de stad: er waren geen priesters en er was geen kerk. De gelovigen bezochten de eredienst in de Griekse kerk, die al sinds 1900 in de stad actief is, of reisden naar Brussel. Na een lange onderbreking heeft aartsbisschop Simon van Brussel en België op 31 oktober 1999 een nieuwe parochie van de Russisch-Orthodoxe Kerk, vallend onder de jurisdictie van het Moskouse Patriarchaat, ingewijd. Sindsdien wordt de Liturgie weer regelmatig gevierd. Van 2000 tot op heden huurt de parochie, bij gebrek aan een eigen gebouw,  de katholieke Sint-Jozefkerk, gelegen aan het Stadspark.  Naar aanleiding van de viering van het tweeduizendjarig bestaan van het Christendom is de parochie vernoemd naar Christus' Geboorte. In 2004 is ze officieel erkend door de Belgische autoriteiten. In hetzelfde jaar is er een vaste rector benoemd: priester Andrej Jelisejev.

Meer uitgebreide informatie over de geschiedenis van de Orthodoxie in Antwerpen vindt u hier.
Foto's uit de geschiedenis van de Orthodoxe Kerk in België vindt u hier.

Highslide JS Highslide JS Highslide JS

BIJ DE SLACHTOFFERS VAN DE TERREURAANSLAG TE NICE ZIJN LEDEN VAN ONZE PAROCHIE >>>

Daarom organiseert de Antwerpse parochie, met de zegen van Aartsbisschop SIMON van Brussel en Belgie, tijdelijk van Den Haag en Nederland, in alle parochies van de Belgische diocese van de Russische Orthodoxe Kerk een omhaling ten behoeve van de nabestaanden van de slachtoffers.

Uw bijdrage kunt u overmaken op het rekeningnummer van de Belgische diocese:
IBAN: BE31 6300 1094 1255
BIC: BBRUBEBB
Op naam van: Archeveche Orthodoxe Russe met
Mededeling: voor de families van de slachtoffers in Nice

De Kerk is open elke dan van 10u30 tot 13u00.

Diensten

Elke zondag - Goddelijke liturgie om 10u00.
Volledig uurrooster in het Russisch

Православный телеканал "СПАС"