Overdracht deeltje relieken van heilige Serafim van Sarov.

Het begin van het nieuwe jaar 2007 werd opgeluisterd met een uitzonderlijke, genadenrijke gebeurtenis voor het parochieleven van de kerk ter ere van Christus’ Geboorte in Antwerpen.

Op 14 januari ‘s avonds laat kwam een reliekhouder met deeltjes van de heilige relieken van de heilige Serafim, wonderdoener van Sarov uit Sarov in Antwerpen aan.

Dit geschenk van onschatbare waarde werd volkomen onverwacht aan de Christus’ Geboorte-parochie overhandigd uit naam van de rector van de parochie ter ere van Alle Heiligen in Sarov, waar de kloostercel van de heilige geconserveerd is, via A.A. Shanenko, hoofd van het natuurkundig laboratorium van de Universiteit van Antwerpen en zanger van ons parochiekoor.

Het deel van de hl. relieken van een van Ruslands grootste heiligen, die ver buiten de grenzen van zijn vaderland wijdverbreide verering geniet in de hele Christelijke wereld, werd overhandigd aan Arkadi Shanenko op de dag van het lichtende feest van de Geboorte van Christus, het parochiefeest van de parochie van Antwerpen. Onderweg vanuit Sarov naar Moskou konden honderden mensen de heilige relieken vereren.

De bijzondere genade en de zegen van de heilige vader Serafim spraken uit het feit dat de reeds lang tevoren geplande terugreis van Arkadi Arkadijevitch uit Moskou naar Brussel juist samenviel met een speciale datum, namelijk het feest van de hl. Serafim. De sterfdag van de heilige in 1833 en het tweede vinden van zijn heilige relieken in 1991 wordt door de Kerk gevierd op 15 januari en het feest begint, volgens de kerkelijke traditie, de avond die eraan voorafgaat, 14 januari.

Ter ere van deze bijzondere gebeurtenis werd op de dag van het feest, 15 januari, in de kerk van de Geboorte van Christus in Antwerpen een Goddelijke liturgie gecelebreerd, waarbij de rector van de kathedrale kerk ter ere van de heilige Nicolaas in Brussel aartspriester Antoni Iljin met de rector van de Antwerpense parochie meediende.

De gelovigen die aanwezig waren bij deze liturgie konden voor het eerst de heilige relieken van de grootse Godwelgevallige vereren, van welke een deel wellicht met de zegen van de aartsbisschop van Brussel en Belgie Simon overhandigd zal worden aan aan de Russische parochie ter ere van de heilige Serafim van Sarov die op dit moment in Namur in onwikkelingsfase is.

De Antwerpense Christus’ Geboorte-kerk had al een ooit uit Sarov hier gekomen ikoon van de heilige Serafim van Sarov met een fragment van het kleien stoofpotje dat tot de heilige behoort heeft en eveneens een stukje baksteen van diens kloostercel.

Ter informatie: de stad Sarov (die in de Sovjetperiode werd hernoemd tot Arzamas-16) is tot op heden een gesloten stad, die niet te bezoeken is voor pelgrims. De kerk ter ere van Alle Heiligen in Sarov, die opgericht is rondom de voormalige kloostercel van de heilige (en die onlangs groots is gerestaureerd) werd teruggegeven aan de Russisch Orthodoxe Kerk in 1992. De relieken van de heilige Serafim, die werden teruggevonden in 1991, bevinden zich heden in het vrouwenklooster Diveevo, dat gesticht is door de heilige Starets (“ouderling”).

BIJ DE SLACHTOFFERS VAN DE TERREURAANSLAG TE NICE ZIJN LEDEN VAN ONZE PAROCHIE >>>

Daarom organiseert de Antwerpse parochie, met de zegen van Aartsbisschop SIMON van Brussel en Belgie, tijdelijk van Den Haag en Nederland, in alle parochies van de Belgische diocese van de Russische Orthodoxe Kerk een omhaling ten behoeve van de nabestaanden van de slachtoffers.

Uw bijdrage kunt u overmaken op het rekeningnummer van de Belgische diocese:
IBAN: BE31 6300 1094 1255
BIC: BBRUBEBB
Op naam van: Archeveche Orthodoxe Russe met
Mededeling: voor de families van de slachtoffers in Nice

De Kerk is open elke dan van 10u30 tot 13u00.

Diensten

Elke zondag - Goddelijke liturgie om 10u00.
Volledig uurrooster in het Russisch

Православный телеканал "СПАС"